196--6_l.jpg

1964 fontos év volt a történelemben. Bemutatkozott a Ford Mustang amely igen komoly karriert tudhat magáénak. De a fenti plakát szempontjából ez nem is lényeges. A plakát szempontjából a lényeg, hogy ekkor mutatkozott be a legendás HEMI motor legújabb generációja, az "elephant", azaz, az azóta is a legnagyobb hengerűrtartalmú HEMI motor, amelyet személyautóba szereltek. 426 köbincset tudhat magáénak 425 lóerővel.

Minél kevesebb a hengerűrtartalom és a teljesítmény közötti különbség, a motor annál korszerűbb, annál jobban "ki van hegyezve". A kettő különbsége "1", amely brutálisan jó érték, főleg ha azt is figyelembe vesszük, hogy a motor turbót sem tartalmaz.

Néhány szó erejéig érdemes visszanyúlni 1951-be amikor a HEMI motor első generációja bemutatkozott. Ezzel a Chrysler elindította a lóerőversenyt, amelynek csak az 1973-as olajválság és az azt megelőző, biztosítótársaságok által megnövelt biztosítási díjak bevezetése vetett véget. Azonban az 1951 és 1973 közötti időszak egy olyan időszak, amely csakis a teljesítményről szólt, amikor nem volt határ, nem voltak szigorú környezetvédelmi törvények, nem volt C.A.F.E. törvény, nem volt semmi, csak a határtalan csillagos ég. Ez persze jobban igaz a hatvanas évekre, hisz ekkorra kerültek bele a hatalmas motorok az olcsóbb autókba is. 

A lóerőverseny szülöttje 426-os HEMI, amellyel a Chrysler feltette a pontot az "I"-re. Ö indította el a lóerők versenyét és ő is nyerte meg ezzel, legalábbis az utcán, hisz nem volt a HEMI-nél izmosabb utcai motor. Bár valamiért a pályán továbbra is a Ford dominanciája volt a jellemző, a Chrysler sikerei ellenére is a Daytona és a Superbird modellek bevezetéséig, amelyekbe szintén HEMI motor került. A HEMI a hemiszférikus, félgömb alakú égéstérre utal. Az égéstér formájának köszönhetően, jobb a motor hatásfoka,mint a hagyományos Otto motornak. A "HEMI" felirat a Chrysler hemiszférikus motorjaira utal és le is védette ezt az írásmódot, tehát ha minden betűt nagy betűvel írunk, akkor az a Chrysler szabadalmára utal. Más gyártóknak is voltak hemi motoros autói, ezeket kis betűvel írjuk. A Chrysler "elefántja" 1971-ig volt elérhető, amikor a megváltozó környezetvédelmi előírások nem tették lehetővé a további gyártást. A HEMI motor 2003-ban tért vissza, először a Dodge Ram-ban, 5,7 literes motorként, majd megjelent a 6,1 és 6,4 literes 2005-ben és 2012-ben visszatért a 7 literes 426 is, igaz semmiben sem közösködik az őssel.

Mindenesetre, a hangulatos plakát büszkén hirdeti a Chrysler 1966-os győzelmeit, amelyek egy részét HEMI motoros Plymouth-al "követték el", és látogatásra invitál a legközelebbi Plymouth kereskedésbe, ahol mi is elvihetjük egy körre, vagy akár meg is vehetjük a "nyertest". Innen ered a mondás is, hogy "win on sunday, sell on monday!"("nyerj vasárnap, add el hétfőn!"), hisz a NASCAR győzelem remek reklám a márkának is. Az átlagemberek is szeretnék bajnoknak érezni magukat és bizony érezhetik is, ha egy utcai példányt magukénak tudhatnak. A karosszéria teljesen ugyanaz és ugyanannak a versenymotornak is megvehetik az utcai változatát, ha hajlandóak mélyen a zsebükbe nyúlni. Ha mégsem, sebaj, az olcsóbb motorok is szép teljesítménnyel büszkélkedhetnek. 

Egyébként a NASCAR egy mozaikszó és a Széria Autók Versenyének Nemzeti Szövetségét jelenti magyarul. 1949-ben alakult meg és ekkor még habár tuningolt, de valóban szériaautókkal versenyeztek. Ahogy alakultak a szabályok, úgy alakultak az autók kialakítását szabályozó törvények is, de a "széria autó" elnevezés megmaradt mind a mai napig, amikorra egyáltalán semmi köze a széria autókhoz ezeknek a versenyautóknak. Mára egy ilyen szériaautó úgy néz ki, hogy egy csőváz és rajta egy héj. Ezen az 1966-os plakáton még majdhogynem stimmel a szériaautó elnevezés, hisz elég sokmindenben egyezik az utcai- és a versenyautó.

1966_j.jpgAz előző plakát testvére. "Az egyetlen alkalom, amikor megelőzheted Richard Petty Hemi-jét!"

1966-_n.jpgUtcai HEMI eladó!

1968--_a.jpgEgy 1968-as plakát.

Ha már NASCAR, itt belekóstolhatunk az akkori időszak NASCAR-jának légkörébe:

 

Szerző: Hood  2014.02.22. 03:19 Szólj hozzá!

Címkék: videó Nascar Plymouth Hemi Plakátperc

A bejegyzés trackback címe:

https://hosszumotorhazteto.blog.hu/api/trackback/id/tr75826370

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása