Az év autója: 1977 - Chevrolet Caprice
R.D. Lund, a Chevrolet gyár igazgatója tartja kezében a jól megérdemelt díjat
Az évente megrendezendő show, számtalan érdeklődőt vonz.
"Car of the year"
Sokan voltak kíváncsiak a Chevy újdonságára a '77-es Chicago-i Auto Show-n
Az előd Caprice(5,013$)(Impala:4,763$)
Az utód
A 80-as évek amerikai filmjeinek állandó háttérszereplője, olykor civilben, olykor hivatali autóként FBI-os kocsi, olykor rendőrautó vagy taxi. Maga idejében előrevetítette a következő évtized formavilágát, Amerika legnépszerűbb autójává vált, visszafogott, arányos formatervével hamisítatlanul amerikai tudott maradni. Felépítésre még mindig, a hagyományos tekintetben vett amerikai autó, alvázas, merevtengelyes, hátsókerekes, nagy, OHV-s, hosszában elhelyezett orrmotorral, automata kormányváltóval, padüléssel(már ha padüléssel rendelték), jelentős méretekkel, hosszú extralistával.
1965-ben kezdődött minden, amikor a Ford bemutatta az LTD-t(Balra) mint a Galaxie 500 luxusváltozatát. A Chevrolet lecsapta a magaslabdát és piacra dobta a Caprice-t, az Impala felszereltségi csomagjaként, október 6-tól. A név Bob Lund-tól származik a Chevy eladási menedzserétől, egy New York-i étterem után. A csomag tartalmazott dísztárcsákat, vinyl tetőt, továbbfejlesztett futóművet, a belsőtérben jobb minőségű bőr vagy szövet huzatot, diófa berakású belsőt, továbbfejlesztett világítást.
1965 Chevrolet Impala... pontosabban Caprice
A siker nem maradt el, ezért a következő évben megjelent hardtop kupé és Station Wagon(kombi) változatban is. V8-as lett az alapmotor és bár a felszereltség nagy része opcionális volt, a Caprice vevői gazdagon válogattak közülük.
1971-ben a Caprice alapmotorja a 400(6,6l)-as Chevy lett.A Caprice a luxus szinonimája lett a Chevroletnél, ezért a felső árkategóriás Impalát leminősítették és a Caprice lett a csúcsmodell 1973-ban és ekkor lett a neve Caprice Classic. 1973-1975-ig kabrió változatban is elérhetö volt. '73-ban azonban az olajválság miatt az eladások lassulni kezdtek és '75-ben a 350(5,7l) lett az alapmotor.
Az eladásokkal továbbra sem voltak elégedettek, így fejlesztésekbe fogtak, egy új modell érdekében.
Magyarországon 1976, január elsején életbe lép az új KRESZ, január 21-én elindul az első Concorde járat, április 3-án megnyílik a Skála Budapesti Szövetkezeti Nagyáruház, április 11-én forgalomba kerül az Apple első készüléke, július 2-án Észak és Dél Vietnám egyesítésével megalakul a Vietnami Szocialista köztársaság, július 20-án sikeresen landol a Viking-1 a Marson, szeptember 17-én elkészül az Enterprise űrsikló, ,július 31-én a NASA napvilágra hozza az „arc a Marson” nevű fotóját, szeptember 3-án landol a Marson a Viking-2, elsőként színes fotókat készítve egy idegen égitest felszínéről, amely nem a Hold, 1976 szeptember 30-án pedig bemutatkozott a Chevrolet ’77-es évi palettája, közöttük, a minden ízében megújult full size kategória, amely az Impalát, Caprice-t és BelAir-t (Kanadában ezen a néven futott az Impala) foglalta magába. A Chevy full size kategóriája azért is számított ekkor úttörőnek, hisz Amerikában elsőként méretcsökkentettek (Downsizing) egy full size-t, ráadásul a Caprice jelentette a belépőt a '80-as évekbe. Megnyitott egy új korszakot, előrevetítette az új évtized formavilágát, miközben még mindenki más a '70-es években leledzett, továbbá az első full-size volt, ahol figyelembe vették a fogyasztás mérséklését. Merész lépés volt ez akkoriban, hisz senki sem számított ekkora sikerre. Kellett is a siker, hiszen a Project 77 néven futó program 600 millió dollárt emésztett fel.
A Chryser és a Ford árgus szemekkel figyelte az újdonságot, miközben a Chevy számos vásárlójukat átcsábította, hisz az első méretcsökkentett Ford, az LTD csak ’79-ben mutatkozott be. A Chevrolet sikerén felbuzdulva, a Chrysler fejlesztésbe fogott és ’79-ben mutatta be az R-bodyját azonban ez nem tekinthető igazán méretcsökkentett autónak. Egészen ’79-ig a Chevrolet egyeduralkodó volt a piacon, hisz a Ford, a Chrysler és az AMC is a ’70-es évek formavilágát vitte még, de később is csak az LTD említhető mint valódi kihívó, hisz mint említettem, a Chrysler R-body-ja nem tekinthető igazán méretcsökkentettnek. Az AMC pedig azért nem tekinthető kihívónak, mivel ’71-’79-ig gyártotta a Matador-t, mint az AMC full-size-ját(amely ellenfele lehetett volna a Caprice-nek, csakhogy '79-re a Matador kiöregedett és nem terveztek neki folytatást), majd a Matador megszűnésével megjelentette a Concord-ot(4,66m), majd az Eagle-t ám formaviláguk konzervatívnak hatott a Caprice mellett, ráadásul aki nagy autót akart magának, inkább vett egy full-size-t,mint egy compact AMC-t. Az AMC zászlós hajója, 4,7m-es hosszával csupán egy compact volt. Az Eagle már, a ma, nagy divatot teremtő „crossover” volt, akkor még inkább kevesebb, mint több sikerrel. Megemelt hasmagasságú személyautó, gazdagon extrázva. Ezért itt, le is szögezhető, hogy az AMC fektette le a „crossoverség” alapjait. Egészen '80-ig kellett várni crossoverre amikor az AMC megjelentette a már említett Eagle-t a Concord alapjaira.
Konkurencia: (minden márkához két kép tartozik, kivétel az AMC esetében, az előbbi képen az olcsóbb, az azutáni képen a drágább változatot szemléltetem, az olcsóbb változat az Impala, míg a drágább változat a Caprice ellenfele, ráadásként feltüntetem az alapárukat is, amely a legolcsóbb - általában a 2 ajtós változat - és a legdrágább - általában a kombi - változatra vonatkoznak) (jelmagyarázat: dr: ajtó, SW: station wagon, HT: hardtop, Cpe: Coupe)
1977 Plymouth Fury (2dr. HT. Cpe.: 3,893$V6, 4,154$V8- 4dr. SW-9P.: 5,335$V8)
1977 Plymouth Gran Fury (2dr. HT. Cpe: 4692$V8- 4dr. SW-6P: 5,315$)
1977 AMC Matador(2dr.Cpe: 4,499$V6, 4,619$V8- 4dr. SW-6P: 4,899$), Nem rossz forma, bár szokni kell, az AMC mindig is kissé különcnek számított
1977 Ford LTD II(2dr. HT.Cpe: 4,785$- 4dr.HT: 5,206$), a Gran Torino-t '77-ben leváltó mid-size, ám méretben hasonló a Caprice-el. '77-'79-ig gyártották, ez szolgált alapul ez idő alatt a Ford Ranchero-nak(1957-1979), a Chevrolet El Camino(1959-1987) közvetlen ellenfelének.
1977 Ford LTD(2dr. HT: 5,128$V8- 4dr. Country Squire(SW): 5,866$V8), az eladási listák második helyét tudhatta magáénak a Caprice után, a full-size kategóriában.
VS.
1977 Chevrolet Impala. Hiába az olcsóbbik modell, mégis megvan a bája.
Az Impala fara.
Barátságos belső, a drágább Caprice-el ellentétben, kevesebb a faberakás. Persze, nem igazi fa, ahogy a Caprice esetében sem.
1977 Chevrolet Caprice, unalmas szín a szürke, de kétségtelen, hogy jól áll az autónak.
Elegáns...
Az Impalával ellentétben, itt több a faberakás és a kormány is másmilyen dizájnt kapott. Ez már az Impala feletti kategória. Érződik is. Elengedhetetlen "fűszer" a gyári rádió.
Mintha nem is egy autó belsőtere lenne, hanem egy nappalié, vagy akár egy mozié. A szélvédő a vászon. Csak aztán a nagy kényelemben, el ne felejtsük, hogy ami a vásznon van, az valóság.
Köszönhetően, hogy elöl padülés van, mindkét üléssoron 3-3 személy kényelmesen utazhat.
Ami számomra külön érdekesség és szeretném kiemelni, az a biztonsági övnek a csatja. Pláne, európai autó után érdekes. A belsőteres képeknél látható, hogy az övcsat az üléseken, hasonlóak ehhez a képen lévőhöz amit feltöltöttem. Annyira ízlésesen vannak megformázva, a csaton a domborulatok, tetszetős a fémes csillogásuk, még csak meg sem próbálják elrejteni műanyag burkolattal. A GM logó, a csat hátulján a bevésett, hosszas biztonsági figyelmeztetés, a csat kimondottan nagy súlya, a súlyán kimondottan érződik, hogy tömör, vastag fémből van és amikor az övet bekapcsoljuk, annyira jellegzetes, fémes, kellemesen csattanós hangja van, hogy az embernek kedven van kicsatolnia magát és újra becsatolni, csak hogy újra hallhassa azt a hangot. Még az övcsat kidolgozására is ügyeltek. A mai autókban az egész be van borítva csúnya műanyag borítással és semmi súlya sincs, túl egyszerű, túl semmilyen. Igaz, apróság, de "az ördög a részletekben rejlik".
Méretek összehasonlítása a konkurenciával: (a méretek a szedán kivitelekre vonatkoznak, a számok méterben értendők és kilogrammban)
1977: |
Plymouth Fury |
Plymouth Gran Fury |
AMC Matador Sedan |
Ford LTD II |
Ford LTD |
Chevrolet Caprice |
1976: Chevrolet Caprice |
tengelytáv |
2,98 |
3,08 |
3,0 |
3 |
3,07 |
2,94 |
3,08 |
hosszúság |
5,55 |
5,65 |
5,49 |
5,58 |
5,69 |
5,38 |
5,66 |
szélesség |
1,97 |
2,03 |
1,96 |
1,98 |
2,02 |
1,91 |
2,01 |
magasság |
1,37 |
1,39 |
1,39 |
1,35 |
1,39 |
1,40 |
1,36 |
tömeg |
|
1770 |
1803 |
1849 |
1911 |
1632 |
1950 |
Visszatérve a Caprice-hez, melynek pontos megnevezése „Caprice Classic”, ’77-ben az év autójává is választotta a Motor Trend. „The most car you can get for your dollar” („A legjobb autó amit a dollárodért kaphatsz”) /Motor Trend/. A köznyelvben simán csak "Caprice" néven van emlegetve, de valójában, a "Caprice Classic"-ot takarja ez a megnevezés. 1973-tól, 1996-ig, a negyedik generáció megszűnéséig élt ez a név. Kivételt képez ez alól az 1986-tól gyártott, teljes nevén "Chevrolet Caprice", a "Classic" szó nélkül, mint a "Chevrolet Caprice Classic" legolcsóbb változata. 1985-ben megszűnt az Impala és így '86-ra a "Caprice" vette át a helyét. Többségében ezeket használták rendőrségi, hivatali autónak is, ezentúl.
Méretbeli változások a ’76-os és a ’77-es Caprice szedánok között:
1976 Caprice |
1977 Caprice |
|
Tengelytáv |
3,086 mm |
2,946 mm |
Hosszúság |
5,662 mm |
5,387 mm |
Szélesség |
2,019 mm |
1,918 mm |
Magasság |
1,364 mm |
1,405 mm |
Fejtér elöl |
988 mm |
991 mm |
Lábtér elöl |
1,080 mm |
1,072 mm |
Fejtér hátul |
965 mm |
970 mm |
Lábtér hátul |
986 mm |
1,003 mm |
Csomagtartó |
535 L |
592 L |
Tömeg |
1950kg |
1632kg |
A gondos tervezésnek köszönhetően jól látszik, hogy annak ellenére, hogy az autó kisebb lett, a beltér mégis nőtt. Először a történelemben, egy full-size autó tengelytávja megegyezett egy mid-size(Chevrolet Monte Carlo) autó tengelytávjával. Sikerült megtartani a tipikus „nagyautó”-s kinézetet és még mindig elegendő króm található rajta.
Az ütközők 8 km/h-s sebességig sérülésmentesen viselik el a koccanásokat, ahogy a '73-as törvény is előírja, de szót érdemel az is, hogy 100 km/h-s sebességnél 50 méter, 50 km/h-s sebességnél 11 méter a fékút.
1977-1979-ig a kupéváltozat hátsó ablaka eltért a szedánétól. Afféle „akváriumablakot” hoztak létre, amely külön karaktert adott a kupénak. Az Impala kupé esetében Custom Coupe(4,876$-L6, 4,996$-V8, 55,347db) és Landau Coupe(2,745db) közül lehetett választani. A Caprice kupé esetében Caprice Classic Coupe(5,187$-L6, 5,307$-V8, 62,366db) és Caprice Classic Landau Coupe(9,607db) közül lehetett választani.
A híres-neves „akváriumablak”
1977 Chevrolet Caprice Coupe
Örülnek a hatalmas, hátsó lábtérnek.
A "Landau",vagyis Félbőrtetős változatot kínálja a reklám, opcionális F41 sportfelfüggesztéssel, amely a 9C1-es rendőrségi csomagban alapfelszereltség
A kombi változat Station Wagon néven futott, ahogy eddig is, ám hátra, az előző évi modellhez képest, nem a karosszéria aljába, gombnyomásra besüllyedő/eltűnő ajtót kapott, hanem egy tetszésünk szerint nyíló, balra vagy lefelé nyíló hátsó ajtót, amelynél ahogy az előző modellnél is, külön leengedhető a hátsó szélvédő. Az Impala kombi esetében 6(5,289$V8, 37,108db) és 9(5,406$V8, 28,255db) személyes változat közül lehetett választani. A Caprice kombi esetében szintén 6(5,617$V8, 22,930db) és 9(5,734$V8, 33,639db) személyes változat közül lehetett választani.
Piros: Impala Station Wagon, Narancssárga: Caprice Station Wagon
1977 Chevrolet Caprice Station wagon
...hátulról
A jobb hátsó lámpa feletti gombbal, elektromosan a karosszériába süllyedő hátsó ajtó, csak '76-ig létezett
Egy '86-os, 9 személyes modellen látható a hátsó ajtó működése 1977-1990-ig. A következő, azaz negyedik generáció annyiban különbözik ettől, hogy a hátsó ablak nem besüllyed a hátsó ajtóba, hanem "hatchback" stílusban, a középső képpel ellentétesen, felfelé nyílik. A hátsó ülések, ledönthetők és így a csomagtartó hagyományos kialakításúvá válik.
Végül elérkeztünk a legnépszerűbb karosszériaformához, a szedánhoz. Az Impala szedán(196,824db összesen) sor 6-os változatáért 4,901$-t, a V8-as változatért 5,021$-t kellett „virítani”. A Caprice szedán esetében(212,840db összesen) 5,237$-L6 és 5,357$-V8-as számokról beszélhetünk.
Összehasonlításképpen, 1977-ben a legolcsóbb Chevy az Opel Kadettel közös alapokon nyugvó(T-body) sub-compact Chevette volt(balra a képen), 3,225$-os alapárral, míg a legdrágább amerikai autó a Cadillac Fleetwood Limousine volt 18,858$, ám ez egy kis példányszámban gyártott, gyárilag hosszított limuzin, így inkább hagyományos felépítésű személygépkocsit tennék ide összehasonlításként, mégpedig a Seville-t, 13,359$ alapárral, mint a második legdrágább amerikai autót(A Ford, Chrysler, GM és AMC árait tekintve), amit egyébként az európai luxusautók, föleg a Mercedes közvetlen, amerikai konkurensének szántak, ezért is van az, hogy a Seville volt a legkisebb (mid-size méretű) Cadillac. Az árakból, arra következtethetünk, hogy a Caprice/Impala a középosztály számára készített autó.
Az amerikai Mercedes.
Az Impala esetében az alapfelszereltség részét képezi: Turbo-Hydra-Matic automataváltó(3seb), szervo kormány, szervo fék, hűtés-fűtés, cigaretta gyújtó, a kombi esetében pedig elektromos csomagtérajtó és acélbetétes gumik. A Caprice esetében az alapfelszereltség ugyanaz mint az Impalánál, a kombi esetében szintén, ám plusz tartalmaz V8-at, választható alapfelszereltségként, vagyis az, aki a 305-öst kérte, nem kellett többet fizetnie, mint a sor 6-ért, elektromos órát, kettős dudát és jobb hangzású hangrendszert.
Első hallásra kevésnek tűnhet, egy laikus hajlamos azt hinni, hogy minden amerikai autóban benne vannak a „szokásos amerikai extrák”, ám ez csak részben igaz, hisz ha az alapfelszereltségről beszélünk, akkor nem igaz, de mivel egy átlagos amerikai jómódban élt, így sokan megtehették, hogy gazdagon „mazsolázzanak” az extrák közül, így mégis jellemzőek a „szokásos amerikai extrák”. Szép dolog az elektromos ülés, stb, stb, de a lényeg úgyis az esztétikus külső, esztétikus és kényelmes belső, nagy karosszéria és nagy motor. A többi csak meggy a habos torta tetején. A „végtelen” hosszúságú extralistának köszönhetően, mely minden amerikai márkára jellemző, mindenki „megépíthette” a saját, testreszabott full-size Chevy-jét, mindennek egyedül a pénz szabhatott gátat.
1965 óta először, nem képezte az alapfelszereltség részét V8-as motor, kivéve a kombi esetében mint említettem, amibe a Chevy 305-ösét(5,0cm3-145hp) szerelték. Az Impala alapmotorja a 250-es(4,1cm3,sor6-110hp), a Caprice alapmotorja a 250-es(4,1cm3-110hp) vagy a 305-ös(5,0cm3-145hp). 210$-os felárért rendelhető volt a 350-es(5,7l) 170hp-vel.
A kisebb önsúly és a kisebb motorok gazdaságosabb üzemet ígérnek. A sor 6-os változat 17 MPG vagyis 14l-es városi fogyasztással és 22 MPG, azaz 11l-es országúti fogyasztással dicsekedhet, amellyel lesöpörte vetélytársait a "pályáról".
’73-as olajválság, dráguló üzemanyag ide vagy oda, ’77-ben az Impalából 10,703 darab talált gazdára sor 6-os formában és a többi 244,213 mind V8-as változatban lett megrendelve. A Caprice esetében is hasonló a helyzet, de még jelentősebb a különbség, ugyanis 2,108db sor 6 és 282,705db V8 készült.
1977 jó év volt a Chevroletnek, hisz a full size kategóriából a a Chevy fogyott a legjobban, 76-ról 77-re 38%-al nőttek az eladások, de más típusok is jól fogytak, így a legolcsóbb GM márka bezsebelhette az amerikai piac 25,1%-át.
Extralista: 305-cid two barrel V8 engine in Impala or Caprice Classic coupe and sedan (120$), 350-cid four-barrel V8 engine in Impala or Caprice Classic coupe and sedan(210$), 350-cid four-barrel V8 engine in Impala or Caprice Classic station wagon (90$), Positraction axle(58$), Performance axle ratio(13-14$), F40 heavy duty suspension(19$), superlift rear shock absorbers(47$), heavy-duty radiator (27$-37$), heavy-duty alternator(29$), heavy-duty battery(16$-17$), California emission system(70$), high-altitude emission system(22$), estate equipment(210$),value appereance group: body side and wheel opening moldings, full wheelcovers(69$), four season air conditioning(527$), comfortron auto-temp air conditioning(607$), rear defogger,forced-air for coupe or sedan(48$), rear defogger,electric(83$), cruise-master speed control(84$), tinted glass(69$), comfortilt steering wheel(58$), power door locks(70$-98$), six-way driver’s seat(139$), power windows(114$-171$), power trunk release(18$), power tailgate lock for station wagon(37$), electric clock(Impala 20$), digital clock(Impala 42$-Caprice 23$), econominder gauge package(47$), intermittent wipers(30$), quiet sound group(Impala41$), auxiliary lightning(23-38$), dome read light(15$), dual horns on Impala(6$), driver’s remote mirror(15$), dual remote mirrors(45$), dual sport mirrors, left remote(30$), dual remote body-color sport mirrors(51$), visor vanity mirror(4$), lighted visor vanity mirror(28$), AM radio(73$), AM/FM radio(148$), AM/FM stereo radio(229$), stereo tape player with AM radio(228$), stereo tape player with AM/FM stereo radio(328$), rear speaker(23$), power antenna(57$), power antenna with radio(40$), windshield antenna included with radios(17$), vinyl roof(135$), two-tone paint(44$), custom two-tone paint(99$), pin striping(31$), station wagon roof carrier(104$), body-side moldings(41$), door edge guards(8-12$), wheel opening moldings(20$), roof moldings for impala(17$), bumper rub strips front/rear(45$), bumper guards(46$), vinyl bench seat in coupe(20$), knit or sport cloth bench seat in station wagon(20$), knit cloth 50/50 seat in coupe or sedan(153$), knit or sport cloth 50/50 seat in station wagon(173$), vinyl 50/50 seat(153-173$), special custom cloth in 50/50 seat in coupe or sedan(285$), deluxe load floor carpet in station wagon(66$), deluxe cargo area carpet in station wagon(95$), color keyed mats(16$), litter container(6$), deluxe seat belts(19$-22$), deluxe trunk trim(38$). Wheels: full wheel covers(34$), sport wheel covers for Impala(82$), for caprice classic(48$), FR78 X 15/B GBR whitewall tires(41$), FR78 X 15/B steel-belted radial black sidewall tires(45$), FR78 X 15/B steel belted radial white sidewall tires(86$), GR78 X 15/B steel belted radial tires, black sidewall(71$), GR78 X 15/B steel belted radial white sidewall tires(114$), GR70 X 15/B steel belted radial sidewall tires(136$), HR78 X 15B steel belted radial white sidewall tires for station wagon(47$).
(illusztráció)
Summázva a leírtakat, az Autó-Motor 1977. évi, 16. számában leírtakat idézném, búcsúzván a ’77-es évtől, ahol két oldalt szenteltek az újdonsült autónak: „Az AM idei, 8. számában már nagy esélyesként említettük a General Motors 1977-re tervezett új Chevrolet Caprice típusát, az amerikai „Év autója” cím elnyerésére. Jóslatunk bevált: a Motor Trend eredményhirdetése a Chevrolet Caprice Classic modellt nevezte ki az év kocsijának, az Egyesült Államokban. A benzinárak növekedése óta az amerikai autógyárak is jobban törekszenek a gazdaságosabb és kisebb önsúlyú kocsik elállítására. Ennek a céltudatos típusfejlesztésnek jó bizonyítéka a ’77-es Caprice, amely elődjéhez, a ’76-os évjáratúhoz hasonlítva, több mint 300kg-mal könnyebb és 25 cm-rel rövidebb. Az utastér és a csomagtartó azonban még tágasabb lett és a kocsi továbbra is 6 személynek ígér kényelmet és biztonságot. Az alapmodell hathengeres, 4,1 literes, 105 lóerős motorral, a gyári adatok szerint 13,5 liter benzint fogyaszt. Ezenkívül a Caprice még két különböző hengerűrtartalmú V8-as(5 literes, 5,7 literes) motorral kerül forgalomba. Teljesítményük 150-170 lóerő. mindhárom modell automata, Turbo-Hydra-Matic nevű, illetve rendszerű sebességváltóval kapható.
A kisebb súlyú Caprice-típusok végül is az említett teljesítményűmotorokkal megtartották fürgeségüket. Ezt bizonyítják a mérési adatok. Így például a 4,1 literes, soros, hathengeres motorral 15,5, a V8-as 5 literessel 15,2 és az 5,7 literes motorral 10,9 másodperc idő kell ahhoz, hogy álló helyzetből elérjük a 100km/h sebességet.
A kocsik gazdaságos üzemeltetését pedig jól jellemzi, hogy a motorolajat csak minden 12 ezer kilométer, az olajszűrőt minden 24 ezer után kell cserélni.
És végül még annyit, hogy itt, az USA-ban, ahol már több mint 3 éve 88km/h a megengedett legnagyobb sebesség, az autógyárak, érthető módon, főként az utazás biztonságát, kényelmét, gazdaságosságát igyekeznek növelni. Ennek a józan irányzatnak elsőrendű képviselője most az igen nagy sorozatban készülő Chevrolet Caprice, amely az autós közvélemény szerint is jogosan viselheti az év autója címet. /I. Kovács/ Washington”
Az 1978-as évi Chevrolet Full Size
A jól bevált recept
1979. szeptember 28-án folytatódott a sikertörténet második felvonása, amely az újabb Chevrolet modellek bemutatásával kezdődött. A konkurencia háza táján még folynak a fejlesztések, miközben a Caprice/ Impala sikere dübörög. Egyre inkább bizonyít az új Impala is, nem csak civil, de hivatali használatban is, ugyanis flottaautónak az Impalát ajánlotta a gyár.
Caprice-ről: Külsejét tekintve enyhe ráncfelvarráson esett át, de nem vitték túlzásba, hisz miért változtassanak a bevált recepten. Legszembetűnőbb változás a nagyobb rácsközökkel ellátott hűtőrács, a lámpák továbbra is besüllyesztettek, ám kaptak a lámpát körbeölelő fémkeretbe egy fekete csíkot, a lökhárítóban lévő hűtőrács mérete nagyobb lett és felvette az új hűtőrács mintázatát. Hátulról nézve, új, két bordával, vízszintesen ellátott hátsólámpákat kapott, amelyekből eltűnt a Caprice logó, de a hátsólámpák, függőlegesen történő 3-3-as osztása megmaradt és ez az osztás a Caprice teljes történetét végigkíséri, egészen a negyedik generáció megszűnéséig.
1978 Chevrolet Caprice Landau Coupe, csupán minimális ráncfelvarrás történt.
1978 Chevrolet Caprice Landau Coupe "akvárium", új hátsó lámpák.
"Nappali" érzés, hihetetlen kényelmet sugall, nem veszi el az ember kedvét fekete/szürke, jellegtelen belsőtér sem.
1978-as Caprice műszerfal... Legalábbis a gyári prospektus szerint, de csak a Caprice-hez volt ez a típusú, négy körre tagolt műszeregység. Két műszerfallal gyártották párhuzamosan? Ezt az egyet nem tudtam megfejteni.
3 személy is kényelmesen utazhat, a lábtér bőven elég.
Egy holland négyajtós. A "kétpólusú világ" idején Nyugat-Európában, mikor még az üzemanyagárak sokkal elfogadhatóbbak voltak, népszerűbbek voltak mint ma, az, egyébként amerikai piacra gyártott autók. Ekkoriban Svájc, Németország, Benelux államok, Svédország számított a legfőbb vásárlóknak. Sőt, ha kis számban is, de Európában is gyártottak belőlük. Egyik ilyen gyár az 1924-ben alapított Belgiumban található antwerpeni gyár, amely ugyan a kevés információ miatt nem 100%-os, de az biztos, hogy a Fordnak is volt itt olyan gyára ahonnan amerikai Fordok gurultak ki, így joggal gyanakodhatunk erre a városra. A másik a svédországi, Trollhattan-ben található üzem, 1947-es alapítással, de ez sem 100%-os bizonyosságú. Sajnos hosszas kutakodás után sem találtam sok mindent, úgyhogy aki többet tud erről, annak szívesen venném a segítségét.
Kék Impala és piros Caprice kombik.
Impaláról: Új hűtőrácsot kapott, ahol az eddig kihangsúlyozott vízszintes és függőleges rácsozás helyett csak a vízszintes rácsozás lett kihangsúlyozva. Középről eltűnt a Chevrolet embléma és szemből nézve, a hűtőrács jobb oldalára került egy „Chevrolet” felirat. A lökhárító is megváltozott, kisebb lett a két alsó nyílás, átvette az új hűtőrács mintáját. A hátsó lámpa is megváltozott, megmaradt a 3-3-as osztás,ám a középső lámpa „telifehér” lett, és a teljes lámpabúra függőlegesen 3 részre lett osztva. Mindezen változások jól láthatók a képeken is.
A konkurenciánál nem történt semmi jelentős változás, kivéve, hogy a Plymouth kínálatából eltűnt a Gran Fury.
A motorok terén nem történt változás. A 305-ös alumínium szívócsövet kapott amitöl 13,5kg-al könnyebb lett a motor. Az opciók között feltűnt a napfénytető és egy igazi csemege, egy AM/FM/CB(40 csatornás) rádió, elektromos antennával, amely a negyedik legdrágább opció volt 498$-os árával, az automata klíma(655$), elektromos napfénytető(595$) és a négy évszakos klíma(569$) után.
AM/FM/CB(40 csatornás) rádió
Az Impala esetében továbbra is Coupe, de „Custom Coupe” helyett „Sport Coupe”(5,208$L6, 5,393$V8)(33,990db), Landau Coupe(5,598$L6, 5,783$V8)(4,652db), Szedán(5,283$L6, 5,468$V8)(183,161db és Station Wagon(6 személyes: 5,777$V8, 40,423db, 9 személyes: 5,904$V8, 28,518db) volt a választék.
1978 Chevrolet Impala Sedan
1978 Chevrolet Impala Sport Coupe
Röviden összefoglalva: vegyé' ilyet mer' ez jó!
Eredeti belsőtér.
'78-as Impala kombi, remek szín összeállításban.
Hívogató belső. Faberakás, króm díszítések, színre fújt, kellemes tapintású műanyagok és műbőr gondoskodik a jó közérzetről utazás közben. Ebbe az modellbe nem jutott elektromos ablakemelő. A küszöböt borító díszlécen egy logó és egy "Body by Fisher" felirat olvasható, nem véletlenül, ugyanis 1919-töl 1984-ig a Fisher Body Corporation gyártotta a General Motors Corporation számára a karosszériákat. 1984-ben kitalálták, hogy a GM maga gyártson karosszériákat és ne beszállítókra bízzák ezt a feladatot, ez így is történt, de a küszöbön található logó, végül csak '91-'92 környékén tűnt el minden típusról.
Sok amerikai autó tulajdonos látja ezt, minden ki-be szálláskor.
A műszerfalat már megszokhattuk '77-ben is. Elektromos óra, mint extra bekerült ebbe a konkrét autóba. A központi egység, a faberakással a Caprice-ből származik,el is tér a műszerfal többi részétől, de nem feltűnő. Vagány a kormányváltó, átlátható a műszeregység. Három darab pedál látható a képen, balról haladva, a kéziféket helyettesítő pedál(nem, nem kuplung), európai példa erre a kortárs Mercedes-Benz W123-as modell, ezt követi a hagyományos lábfék, majd a gázpedál. Tovább erősíti a jó ízlést az apró króm díszítések tömkelege.
Igazi, amerikai huncutság! Az autó beindítása nem a kulcs elforgatásával történik, mint európai társainál, hanem a kulcs behelyezése után, a zár szélén jól látható 1-1 karima, a felső karima,felénk eső oldalához tesszük a hüvelyk ujjunk lapját, az alsó karima belső oldalához a mutató ujjunk lapját és forgató mozgást végzünk, éppen, ahogy a kulcsot forgatnánk, ám jelen esetben a zár karimáját forgatjuk. Érdekes apróság. Valóban kényelmes megoldás, könnyebb megfogni mint azt az apró slusszkulcsot és tovább erősíti az "amerikai autó" érzést.
Elől és hátul egyaránt 3-3 ember kényelmesen utazhat.
A hátsó üléssor ledöntésével "világűrnyi" méretű csomagtér tárul elénk, szállítmányozóknak külön ajánlott, főleg, ha a szállítást stílusos járművel szeretnék végezni. Akár három személy is kinyújtott lábakkal, kényelmesen aludhat, így hosszú utakon helyettesítheti a moteleket, nyaraláson a kempingeket.
Az üléseket felnyitva is bőséges a csomagtér. Mindkét oldalon tárolórekeszek találhatók.
Egy óriáskombiról nem hiányozhat a 210$ feláras "Estate equipment"(tetőcsomagtartó) sem. Ráadásul dizájn elemnek sem utolsó.
Letisztult hátfal. A hátsó szélvédő feletti fémlap az esőt hivatott elterelni.
Mint kombi, az alapfelszereltség részét képezi a legkisebb, 305-ös V8-as, de akinek ez nem elég, megrendelhette a 350-est is.
Az eladásokat tekintve a V8 sikere töretlen és szerencsére még elég sokáig így lesz, 11,322 darab sor 6-os Impala jut 210,481 darab V8-as kivitelre.
A Caprice esetében csak az alapfelszereltségben történt változás, két hangtónusú duda, dísztárcsa, „wheel opening molding”, óra, beltér világítás, lehajtható kartámasz a szedánokban, kerékív króm egészítette ki a tavalyi felszereltséget. A ’77-ben bemutatott „Landau Coupe” csomag tartalmazta a félbőrtetőt, sport tükröt, küllős dísztárcsát, „Landau” jelzéssel ellátva, „accent striping”, „painted belt molding”, továbbá Landau névtáblák a „C” oszlopon.
Következzenek a Caprice számadatai! A választékot Coupe(5,526$L6, 5,711$V8, 37,301db), Landau Coupe(5,830$L6, 6,015$V8, 22,771db), Sedan(5,626$L6, 5,811$V8, 203,837db), Estate Wagon(6 személyes: 6,012$V8, 24,792db, 9 személyes: 6,151$V8, 32,952db) képezte.
A Caprice esetében 2,360db L6-os jut 261,549db V8-ra.
1978-ban a Chevrolet minimális emelkedésnek örülhetett, így 25,3%-ot tudhatott magáénak az amerikai piacból.
1979
A '77-es utolsó éve
1978 szeptember 28-án bemutatkozott a legújabb Chevrolet választék.
Háttérben a '78-ban teljesen megújult Chevrolet Monte Carlo, a bordó és mellette kék színben, amely elődjéhez képest kisebb, ám még mindig 5 méter feletti(5,09m, 5,49m volt '77-ben), a kék Monte Carlo mögött a szintén '78-ban megújult Malibu(4,89, 5,33m volt '77-ben), a kép jobb oldalán, aranyszínben szintén egy Malibu, Jobb oldalon fehérben az enyhe, időnkénti ráncfelvarráson áteső Corvette(4,7m). Előtérben pedig a '77-ben bemutatott Caprice '79-es verziója.
Balra Caprice szedán, kéttónusú fényezéssel, jobbra Caprice Landau Coupe az 1979-es Chicago-i autókiállításon.
Az Impala változásai(Balra) 1978-ról (Jobbra) 1979-re
A Caprice változásai (Balra) 1978-ról (Jobbra) 1979-re.
1979-re újabb, halvány színek is megjelentek meg a kínálatban. Az alapfelszereltség tartalmazott automata váltót, szervo kormányt, szervo féket, erősebb akkumulátort, első stabilizátor rudat, hűtés-fűtést, kétsebességű ablaktörlőt, éjjel/nappal tükröt, zárható kesztyűtartót, üvegszál erősítésű, fekete oldalfalú gumikat. Az Impala Landau Coupe tartalmazott krómozott kerékíveket, vinyl borítást és oldalsó krómcsíkokat.
Az 1979-es Impala választék tartalmazott Sport Coupe-t(5,497$L6-5,732$V8, 26,589db), Landau Coupe-t(5,961$L6- 6,196$V8, 3,247db), Sedan-t(5,597$L6- 5,832$V8, 172,717db), Station wagon-t 6(6,109$V8, 39, 644db) és 8(6,239$V8, 28,710db) személyes kivitelben.
'79-ben 8,829 darab sor 6-os jutott 193,724 darab V8-as Impalára.
1979 Chevrolet Impala Coupe
Több, mint kellemes.
Az '79-es Impala, még az 1978-as műszeregységet kapta.
Jól láthatók, a korábban említett övcsatok.
Az "akváriumablak" utolsó éve.
Négyajtós
A fehér is jól áll neki.
A Caprice esetében az alapfelszereltség kiegészült két hangtónusú dudával, és kerékív krómokkal. A Landau Coupe megkapta az Impala alapfelszereltségét, de kiegészült kétoldali sport tükörrel.
A Caprice kínálata Coupe-t(5,837$L6- 6,072$V8, 36,629db), Landau Coupe-t(6,234$V6- 6,469$V8, 21,824db), Szedánt(5,962$L6- 6,197$V8, 203,017) tagolt, továbbá Estate Wagon-t(SW) 6(6,389$V8, 23,568db) és 9(6,544$V8, 32,693db) személyes formában.
Pontosan 2,104db sor 6 jut 259,366db V8-as Caprice-re. Minden kombi V8-as motort kapott, ahogy eddig is, alapfelszereltségként.
1979 Chevrolet Caprice
A '77-es karosszéria utolsó éve.
Az Impala továbbra is az 1977-1978-as, "régi" műszerfalat kapta. Ismét felmerül a kérdés, hogy miért volt két műszerfal egyszerre... Ami biztos, hogy 1980-tól minden típus, tehát az Impala is megkapta ezt a műszerfalat, persze az, kevésbbé "puccos" változatban, ahogy már megszokhattuk, faberakás nélkül.
Kombiváltozat.
Az 1979-es motorválaszték: 250 (4,1l) Sor 6- 115HP(erősödött 5 lóerőt), 305(5,0l) V8 130HP (nem került többe a V6-nál, hisz választható alapfelszereltség volt), 350(5,7l) V8 165-170HP.
Tartalom röviden: még mindig jó!
Meg kell említeni a konkurenciát is, hisz idén komoly változások történtek...
1979-ben(-1981) bemutatkozott a Dodge St. Regis(4dr. Sedan: 6,216$L6- 6,455$V8) azaz, az R-platform. Az egyetlen olyan full-size platform az amerikai márkák közül, amely nem esett át komoly, méretbeli változáson, valahogy még mindig érződik a '70-es évek hangulata. Még a keret nélküli ajtókat is megtartották, annak ellenére, hogy nem létezett többé hardtop kivitel. A GM legolcsóbb márkája a Chevrolet, ezért a Chevrolet "párja" a Ford(lent), mint a Ford Motor Company legolcsóbb márkája és a Plymouth, mint a Chrysler Corporation legolcsóbb márkája. Azonban érdekes módon 1979-ben a Plymouth-nek nem volt full-size autója, mert a Plymouth Fury '78-ban megszűnt és az új full-size, a Plymouth Gran Fury csak 1980-ban érkezik. Még mid-size-ja sem volt, legdrágább típusa a compact Volare. Felelőtlen döntés ez, hisz a hatalmas piaci űr keletkezésével, számos vevőt elmulasztottak. Ezért a Chrysler Corporation legolcsóbb full-size-ját tettem ide, értelemszerűen, hisz a Caprice is, az anyavállalatának legolcsóbb full-size-ja. Sajnos elég kevés St. Regis készült, ezek jó részét rendőrautónak használták, más részét civilnek, ám az emberi hanyagság és idiótaság(pl.: filmekben előszeretettel törték) megtizedelte őket, így még kevesebb maradt fenn. Még Amerikában is ritkaságszámba megy. Bárki, akinek ilyenje van, nagyon-nagyon vigyázzon rá!
Rejtett lámpák, de mégsem. Az átlátszó fedölap, a világítás felkapcsolásakor lecsukódik a lámpák alá. Ha jól megfigyeljük a jobboldali képet, látható a szerkezet egy része is. Nagyon eredeti megoldás, sem előtte, sem utána, senki más nem csinált ilyet. Ugyanezt a megoldást alkalmazták a kortárs Dodge Magnum-nál is. Karaktert ad az autónak, avatatlan személy nem is gondolná, hogy az a műanyag fedőlap lecsukódik, azt hinné, az fixen áll. Sajnos hajlamos a sárgulásra, pótolni pedig nehéz, hisz alig gyártottak belőle.
1979 Ford LTD II(1977-1979)(2dr. Cpe: 5,198$V8- 4dr. sedan: 5,905$V8) Változatlan formában árulták mindhárom évig.
1979 Ford LTD(2dr. Cpe: 5,813$V8- 4dr. Country Squire(SW):. 6,615$V8) Igaz, hogy az LTD-n belül ez egy drágább modell, de egyszerűen, nem találtam megfelelő képet, mivel igyekszem mindenhol a fapados négyajtósokat "mutatni". A megújult, méretcsökkentett LTD-nek köszönhetően a Ford is belépett az új évtizedbe. Hiába a teljesen új formaterv, az LTD sikere meg sem közelítette a Caprice-ét.
Az AMC-t ki kell hagynom a felsorolásból, ugyanis a Matador megszűnésével nem készített többé full-size-t. Ugyan európai szemmel volt nagy autója(AMC Concord, 4,7m), de amerikai szemmel ez csupán kompakt volt, de még így is ez volt a legnagyobb autója. Sajnálatos módon a '80-as évek nem alakul fényesen számára, a vergődés, alacsony eladások 1987-ig tartanak, amikor a Chrysler felvásárolja, de csakis az AMC tulajdonában lévő, sikeres Jeep márka miatt. Az AMC megvételével a cég megszűnt, egyedül a Jeep-et kívánta megtartani az új tulajdonos. Az AMC valódi mélypontja az volt, amikor 1983-tól a Renault 9-et, Amerikában használt nevén AMC/Renault Alliance-ot kezdte el forgalmazni.
Méretek összehasonlítása a konkurenciával: (a méretek a szedán kivitelekre vonatkoznak, a számok méterben értendők és kilogrammban)
1979: |
Ford LTD |
Ford LTD II |
Dodge St. Regis |
Chevrolet Caprice |
tengelytáv |
2,91 |
3 |
3,01 |
2,94 |
hosszúság |
5,31 |
5,58 |
5,59 |
5,38 |
szélesség |
1,97 |
1,98 |
1,96 |
1,91 |
magasság |
1,38 |
1,35 |
1,38 |
1,40 |
tömeg |
1587 |
1866 |
1728 |
1632 |
1979 különleges év a Chevrolet számára, ugyanis elkészült a 100 milliomodik Chevrolet, 78,5 millió személyautóval és 24,2 millió tehergépkocsival. Annak ellenére, hogy '79 nyarán megérkezett a világtörténelem második olajválsága, a Chevy részesedése tovább nőtt, 25,9%-ra.
Ezzel véget ért a '70-es évek és beléptünk a '80-as évekbe.
Forrás: Standard catalog of Chevrolet, Ford, Chrysler, Independents, Wikipedia.com, chicagoautoshow.com, oyyo.com, conceptcarz.com.