Ma is lenyűgöző látvány, ahogy egy autó csomagtérfedele felnyílik, teteje felemelkedik, majd a csomegtérbe süllyed, végül a csomagtérfedél lecsukódik, ezzel pontot téve a kupéból kabrióvá alakulás folyamatára. Mekkora újdonság lehetett ez 1957-ben!
Teljes nevén Ford Fairlane 500 Skyliner...
Friss és meleg!
A Skyliner elnevezés takarta a plakáton is látható tetőkialakítást. "Retractable roof" az egyik neve. Ezzel a modellel a Ford, igencsak odasuhintott a konkurenciának. A vezetőnek csak annyi dolga volt, hogy elfordítson egy kapcsolót, hogy elkezdődjön az átalakulás. A Ford, a világ első keménytetős modelljének nevezte és ahogy a plakáton is olvasható, Ford "elsőségnek" is hívta. A tervvel a Ford igen nagy fába vágta a fejszéjét , ezt tükrözi a több mint kétmillió dolláros fejlesztési költség. Persze, vissza is akarta kapni a pénzét, így reklámhadjáratot hirdetett, melyek arról szóltak, hogy milyen forradalmi újítás ez, mint mikor a lovat Fordokra cserélték, vagy ahogy a plakát említi, "olyan újítás ez, mint a zárt karosszéria feltalálása". A folyamathoz 186 m kábelre, 10 nagyteljesítményű relére, 10 végálláskapcsolóra, 4 reteszelőmotorra, 3 hajtómotorra és 8 megszakítóra van szükség. Bonyolult felépítése ellenére, meglepően megbízhatóan működött.
"megbízhatóan működött"
Sajnos nem robbant akkorát,mint ahogy a Ford eltervezte. Érdekes műszaki újdonság volt, de gyorsan lecsengett. 1959 volt az utolsó éve.
A Fairlane család legdrágább modellje a Skyliner. Némiképp hosszabb volt a hagyományos Fairlane típusoknál, mert a tető befogadásához nagyobb csomagtérre volt szükség. $2,942-os árával 20%-al került többe a vászontetős változatnál 1957-ben. A Fairlane elnevezés egyébként Henry Ford, Fair Lane-i kastélyáról kapta a nevét, majd 1959-ben átkeresztelték Fairlane 500 Galaxie Skylinerre.
48,394 db Skyliner talált gazdára összesen. Kizárólag V8-as motorokkal kínálták. Teljesítmény: 1957: 272(190le), 292(200le, 205le, 212le), 312(245le), 1958: 292(200le, 205le, 212le), 332(225le, 240le, 265le), 352(300le), 1959: ugyanaz mint 1958-ban. Végsebesség: 154-161 km/h. Gyorsulás: 0-96 km/h: 10-18 mp.
Felülről-lefelé haladva, '57,'58, '59-es modellek.
Valamiről azonban a második legnagyobb amerikai gyártó, akarva vagy akaratlanul, de megfeledkezett...
1934 Peugeot 401 Éclipse (az elsők elsője)
Igen, a Peugeot megelőzte őket. Akkor is kevesen tudták ezt, hisz nem volt túl gyakori darab az USA-ban és egyébként is kevés készült belőle. Ezzel persze nem a Fordot szeretném kritizálni, csupán érdekességképpen megemlíteni, hogy nem szabad hinni a reklámoknak. A francia keménytetős kabriót "Éclipse" megnevezés alatt forgalmazták. Az Éclipse kivitel 1938-ig volt a palettán, időközben megjelent a 601-es és a 402-es modellen is. Rendkívül kevés Éclipse készült, ellentétben a Forddal, aki ehhez képest szép számban értékesített.
Magát a rendszert, B. B. Ellerbeck is megépítette már egy 1922-es Hudson Super Six-en, de nem került sorozatgyártásba.
A korábban említett, egypéldányos koncepció.
Végezetül pedig, hogy gyönyörködjünk egy kicsit:
1957 Ford Fairlane 500 Skyliner. Segít az azonosításban, ha megfigyeljük az eredetinél hosszabb hátsó sárvédőt, a rendszám feletti helyről, az autó oldalára került üzemanyagbetöltőnyilást, vagy az elefántfül vonalában, a tetőn áthaladó törést.
1958 Ford Fairlane 500 Skyliner. Az jut róla eszembe, amikor egy Katicabogár, a Balatonból kimenekülve, felnyitva tartja kitinpáncélját, hogy az alatta lévő, puha szárnyak megszáradjanak.
1959 Fairlane 500 Galaxie Skyliner
A Skyliner itt megtekinthető működés közben is: