A Packard, a Packard, a Stutz és a Stutz története

Érdekes képet találtam. Először jobban megnéztem, biztos, hogy az, amit látok? De kétségtelen volt. Vadiúj, Packard márkájú autókat állítottak ki az 1983-as Chicago-i autókiállításon.

Eddig úgy hittem, hogy Amerika, egyik legelsőként megalapított(1899) autógyára, a Packard 1958-ban megszűnt. Oldsmobile(1897-2004), Packard(1899-1958), Auburn(1900-1936), Peerless(1901-1931), Pierce-Arrow(1901-1938), Studebaker(1902-1967), Jeffery(1902-1917), Overland(1903-1926), Ford(1903-), Cadillac(1903-), Buick(1903-), Hudson(1909-1954), Stutz(1911-1935), stb. Az előbbi mondatban néhány ismeretlen és ismert márka neve olvasható, de persze meg sem próbáltam felsorolni az összeset,mert a század elején több száz, több ezer márka létezett, akkora mennyiségben, hogy lehetetlen lenne mindet kategorizálni. Sok vállalkozó kedvű amerikai látta a lehetőséget az autógyártásban.

IMG_5412-920x620.jpg1953 Packard Patrician

Egy volt közülük a Packard autómárka, amelyet James Ward Packard és bátyja William Doud Packard alapított. Kezdetben  Ohio Automobile Company néven futottak. Az első autó 1899 November 6-án gördült le, Model A néven. 1900-ban a Model B következett, 49 legyártott darabbal. 7 lóerős, egyhengeres motort kapott, kétsebességes kéziváltóval és az akkoriban megszokott módon, lánchajtást. "Ask the man, who owns one!"("Kérdezd azt az embert, akinek van ilyenje!"), szólt az örök szlogen 1901-től, amely a Packard megbízhatóságát hirdette. 1901-ben érkezett a 12 lovas Model C, amely már kormánykereket kapott. 1902-ben(Október 13.) felvette a Packard Motor Car Company nevet. Egy évvel később Detroitba költözött a cég. 1903 nyarán a Model F 61 nap alatt teljesítette a San Francisco-New York útvonalat, megdöntve 2 nappal a Winton rekordját. Gray Wolf(Model K) típusa 1903-ban sebességi rekordot állított fel, 77,6 MPH-val(124 km/h), a legendás Daytona Beach-en. Az első olyan versenyautó volt, amely a nagyközönségnek is elérhető volt. 1904-ben a Model L típuson először jelenik meg a jellegzetes "Packard" hűtőradiátor dizájn, amely több évtizeden keresztül végigkísérte a márkát. 

03-Packard-Gray-Wolf-DV-09_AP-006_1.jpg1903 Packard Gray Wolf

A 10-es, 20-as, években nagy hírnévnek örvendett a márka. A köznyelvben "3P"-nek nevezett triumvirátus tagja volt, azaz a Packard, Peerless, Pierce-Arrow, vagyis Amerika legjobb, legexkluzívabb márkái. A felsőkategória csúcsa, aki híres volt és igazán gazdag, az ezek közül választott magának autót. Az első hathengeres 1911 áprilisában érkezett, 74, jövőre 82 lóerővel. Packardnak köszönhető az első sorozatgyártású V12, 1916-ban(1923-ig(35,000db), amikor 1924-ben soros nyolcasra cserélték, de '32(160le)-'39-ig visszatért a V12 is. A visszatért V12-t $3,650-$7,950-os áron kínálták(a nyolchengeres ára $1,750).1928-ban James Ward Packard eltávozott és az ő emlékére mostantól a Packard család címere lett az autók emblémája, az addigi cikornyás "Packard" felirat helyett. Azonban a gazdasági válság és az átalakuló piac új helyzetet kívánt, amelyhez nem mindegyik márka tudott alkalmazkodni. Ilyen volt a Pierce is, amely a válság hatására csődöt jelentett. Míg a Packard 1928-ban 49,550 autót adott el, addig 1932-re ez 12,691, 1933-ra 4,288, 1934-ben 8,000 eladott darab körül alakult. A Packard a válság okán elkezdett középkategóriás autókat is gyártani, ám ez nagyon sokat rontott az addig kialakult presztízsén, amely magával hozta a kereslet csökkenését. Ördögi kör, ugyanis, ha nem kezdett volna el alsóbb kategóriás autókat készíteni, csődbe ment volna. Bemutatta középkategóriás autóját a "One-Twenty"-t 1935-ben, amelyből 24,995 darab talált gazdára, ezzel a Packard ha csak egy időre is, de megmentette magát. Az ára $980-$1095, soros nyolcast,független első felfüggesztést és hidraulikus fékeket kapott. Összehasonlításképpen az Eight/Super Eight $2,385-$5,815 és a Twelve $3,820-$6,435. 1937-ben bemutatta a még lejjebb pozícionált "One-Ten"-t, $795-$1,295, 100le. A döntésnek köszönhetően 1935-ben 31,956, 1936-ban 61,027, 1937-ben 122,593 darab Packard lelt gazdát. Ugyan elkerülhette volna a presztízsvesztést ha az olcsóbb Packardokat máshogy nevezi el, ahogy a Cadillac is Lasalle-nak nevezi az olcsóbb Cadillac-et, de ez nem történt meg a Packard esetében.

A '30-as, '40-es években is erős, tágas, megbízható autónak számított, ám a vezetők sorozatos ballépése és a fejlesztési költségek drágulása miatt a márka egyre inkább a szakadék szélére "táncolt". 

1940-ben opcióként megjelent a légkondi. 1941-ben bemutatkozott a Clipper amely a "junior"(olcsóbb) és a "senior"(drágább) típusok közé volt pozicionálva, nem titkoltan azzal a céllal, hogy még jobban fellendítsék az eladásokat és a Clipper 16,600 darabbal a legnépszerűbb Packard lett. 1941 volt az az év is, amikor sikerült a Cadillac eladásait felülmúlni. A II. világháborúban a Packard eladta a "junior" és "senior" Packardok alkatrészeit a Szovjetunióba, ahol a Z.I.S. 110 megépítéséhez inspirációt adott. Ezért is néz ki a szovjet luxusautó megszólalásig Packard-nak. 1946-ban a civil autógyártás újraindulásával továbbra is a háború előtti típusokat gyártotta. A Packard filozófiája mindig is az volt, hogy nagyon megbízható, minőségi, de drága autókat gyártson azok számára akik tradicionálisabbak és nem érdekli őket a radikális változás. A háború után azonban minden eddiginél nagyobb hangsúlyt kapott a stílus, legfőképp a felső kategóriában.

A Packard már 1940 óta gyártott gyorshajókat és repülőgépmotorokat, amelyeket a hadsereg nagyon megkedvelt. A háború végeztével a Packard nyeresége 16,6 millió dollárra rúgott. 1945 októberében újraindult a a Packard civil autógyártása, még a háború előtti modellekkel, azokat enyhén kozmetikázva, mivel a háború alatt nem történt fejlesztés a civil szférában. A háború végeztével a Detroiti autóipart óriási sztrájksorozat bénította meg, amelynek következtében pl. a GM nem tudta leszállítani a megrendelt golyóscsapágyakat, így a Packard termelése állt, vagy mikor a Briggs karosszériaüzemben tört ki a sztrájk, az is rosszul érintette a Packard-ot. A sztrájkok és a háborút követő nyersanyaghiány miatt csak 30 ezer darabot tudtak gyártani 46-ban, 47-ben pedig csak a felét a tervezett 100 ezernek. Pedig a Clipper jó üzlet lehetett volna. Ennek "köszönhetően" a cég megint a csőd szélére került, szerencsére a hadsereg kiegyenlítette tartozását. 

1948-ban bemutatkozott az új formaterv és a New York-i Divatakadémia "az év divatautójának" választotta a Packardot. Sikeres év volt ez(92,251db), ahogy a következő(116,955db) is, ám 1950-ben rohamos zuhanás történt és csak 42,627 darab autót rendeltek. Nem tett jót a dizájn hírnevének,amikor a média "fürdőkádnak" és "terhes elefántnak" kezdte csúfolni. 

1951-ben bemutatkozott az új formaterv, és 100,000 autó lelt otthonra. Hiába választották '51-ben Amerika legszebb autójának, hiába volt a megkapó formaterv mert a lemezek alatt tőkehiány miatt régóta csiszolgatott sor 8-as lapult, míg a nagy ellenfél a Cadillac már 1949-ben bemutatta 331-es, korszerű V8-át. Presztízs szempontjából is fontos lett volna a V8, hisz a sor 8 egyre inkább kezdett kimenni a divatból elégtelen hatásfoka, nagy súlya és nagy mérete miatt és miért vegyen valaki sor 8-at, ha vehetne akár egy V8-at is?! Egy szónak is száz a vége: komoly hátrányt jelentett az elavult technika. Emiatt is az eladások hamar esni kezdtek.

1951 packard 002.JPG1951 Packard 200, a Packard legolcsóbb típusa(2,469$- 2,616$) Ezt a formatervet választották Amerika legszebb autójának(Society of Motion Pictures Art Directors)  és ezt a formatervet faceliftelgették 1954-ig(ezzel az volt a probléma, hogy a konkurencia évente jelentős változtatásokat eszközölt,de a Packard csak apró módosításokkal élt), mert 1955-ben megjelent az új dizájn, amely valójába ennek a modellnek a drasztikusan ráncfelvarrott változata.

j2,917--2810.jpgA Packard 200 közvetlen ellenfelei, vagyis a legolcsóbb prémium típusok 1951-ben. Fentről lefelé haladva: Cadillac Series 61(2,810$-2,917$), Chrysler Windsor(2,368$-3,197$), Lincoln 4-door(2,505$-2,702$), Buick Special(2,046$-2,561$).

263321_12346094_1951_Chevrolet_Styleline.jpgÖsszehasonlításképpen, az egyik legolcsóbb amerikai autó 1951-ben a Chevrolet Styleline(1,540$-1,594$) volt.

A növekvő számlák, a módosítások, új technológiák és gyár bővítése miatt megugrottak a költségek, amelyeket a márka nem tudott egyedül fedezni. 1954-ben szükségmegoldásként összeolvadt a Studebakerrel.

1955-ben bemutatkozott az újabb dizájn. (az 1956-57-es modellek vonalai visszaköszönnek az 1959-ben bemutatott GAZ-13 Csajkán, ugyanis az orosz mérnökök ezt az autót is lekoppintották) Ezek lényegében erősen ráncfelvarrott '54-es modellek voltak, amelyek végre V8-at kaptak teljes torziós és elektronikus szintszabályzós felfüggesztést, háromtónusú fényezést. 1956-ban nyomógombos automataváltót kaptak és ekkor hagyta el a futószalagot az utolsó igazi Packard, majd 1957-től (a Studebaker gyengélkedése miatt átvette a Curtiss Wright Corp.) csupán átcímkézett Studebakerek voltak (az Indiana-i South Bend-ben gyártva, a korábbi Michigan-i Detroit helyett), amelyek végképp lerombolták a márka presztízsét. 1957-ben szedán és kombi közül lehetett választani. 1957-től aki Studebakert akart, annak a "Packard" drága volt, aki Packardot akart, az nem is akarta inkább, mivel Studebakert kapott volna a pénzéért, így az eladások hirtelen zuhanni kezdtek. 1958-ban megszűnt a gyártásuk, de néhány exportált teherautó még viselte a nevet, míg 1962-ben James Nance, a  Studebaker-Packard Corporation akkori elnökének döntése végett megszűnt.

Gyártott darabszám:
- Packard Cadillac
1946 30,793 29,214
1947 51,086 61,926
1948 92,251 52,706
1949 116,955 92,554
1950 42,627 103,857
1951 100,713 110,340
1952 62,921 90,259
1953 90,252 109,651
1954 31,291 96,680
1955 55,517 140,777
1956 28,835 154,577
1957 4,809 146,841
1958 2,622 121,778

 

Amerikai prémiummárkák motorjai és teljesítményük változását tartalmazza az alábbi táblázat, így jól szemléltethető a Packard elmaradása az '50-es évek közepén: (jelmagyarázat: s- sor, h- hp, L- L-head, H-HEMI) A hengerelrendezés után következő 3 szám a köbinch-ben megadott hengerűrtartalom, majd a lóerőben megadott teljesítmény következik, néha ezután is következik egy szám, ez a motor erősebb változatának a  teljesítményét mutatja. Az 1943-1945-ig tartó időszakot nem jelöltem a táblázatban, ugyanis ebben az időben, a háborús termelés okán a személyautó gyártás megszűnt.

 

Buick

Cadillac

Chrysler

Lincoln

Packard

1939

  S8-248-107         S8-320.2-141

 LV8-346-135-140    LV16-431-185        

LS6-241.5-100-107 LS6-323.5-130-138 LS8-323.5-132-138  

 LV12-267.3-110                  LV12-414-150

 LS6-245-100  LS8-282-120    LS8-320-130   LV12-473,3-175

1940

  S8-248-107         S8-320.2-141

 LV8-346-135-140    LV16-431-185  

LS6-241.5-108-112 LS8-323.5-135-143  

 LV12-292-120

 LS6-245-100    LS8-282-120    LS8-356-160

1941

  S8-248-115-125   S8-320.2-165

 LV8-346-150

LS6-241.5-108-112-115                 LS8-323.5-137-140

 LV12-292-120

 LS6-245-100    LS8-282-120  LS8-356-160

1942

 S8-248-110-118    S8-211.8-118        S8-320.2-165

 LV8-346-150

 LS6-250.6-120        LS8-323.5-140

 LV12-292-130

 LS6-245-105    LS8-282-125    LS8-356-165

1946

 S8-248-110          S8-320.2-144

 LV8-346-150

 LS6-250.6-114        LS8-323.5-135

 LV12-305-130

 LS6-245,3-105 LS8-282,04-125  LS8-356-165

1947

 S8-248-110          S8-320.2-144

 LV8-346-150

 LS6-250.6-114        LS8-323.5-135

 LV12-305-130

 LS6-245,3-105 LS8-282,04-125  LS8-356-165

1948

 S8-248-110          S8-320.2-144

 LV8-346-150

 LS6-250.6-114        LS8-323.5-135

 LV12-305-130

 LS8-288-130    LS8-327-145    LS8-356-160

1949

 S8-248-110          S8-320.2-150

  V8-331-160

 LS6-250.6-116        LS8-323.5-135

 LV8-336.7-152

 LS8-288-130    LS8-327-145    LS8-356-160

1950

 S8-248-110          S8-263.3-124        S8-320.2-152

  V8-331-160

 LS6-250.6-116        LS8-323.5-135

 LV8-336.7-152

 LS8-288-135    LS8-327-150    LS8-356-165

1951

S8-263.3-120-124  S8-320.2-152

  V8-331-160

 LS6-250.6-116  HV8-331.1-180

 LV8-336.7-154

LS8-288-135     LS8-327-150-155

1952

S8-263.3-120-124  S8-320.2-170

  V8-331-190

 LS6-264.5-119        HV8-331.1-180

 V8-317.4-160

LS8-288-135     LS8-327-150-155

1953

 S8-263.3-120        V8-322-164-188               

  V8-331-210

 LS6-264.5-119        HV8-331.1-180

 V8-317.5-205

LS8-288.6-150   LS8-327-160-180

1954

 V8-264-143          V8-322-177-195-200  

  V8-331-230

 LS6-264.5-119       HV8-331.1-195-235   

 V8-317.5-205

 LS8-288-150 LS8-327-165-185                  LS8-359-212

1955

 V8-264-188          V8-322-235

  V8-331-250-270

 V8-301-188           HV8-331.1-250-300

 V8-341-225

 V8-320-225  V8-352-245-260

1956

 V8-322-220-255

  V8-365-285-305

 V8-331.1-225-250  HV8-354-280-340-355

V8-368-285-300

 V8-352-240-275                  V8-374-290-310

1957

 V8-364-250-300

 V8-365-300-325

 V8-354-285-295      HV8-392-325-375-390

 V8-368-300

 V8-289-275

1958

 V8-364-250-300

 V8-365-310-335

 V8-354-290-310      HV8-392-345-380

 V8-430-375

 V8-289-225-275

1959

 V8-364-250          V8-401-325

 V8-390-345

 V8-383-305-325      V8-413-350-380

 V8-430-350

 -

1960

 V8-364-250          V8-401-325

 V8-390-325-345

 V8-383-305-325      V8-413-350-375

 V8-430-315

 -

 

Buick

Cadillac

Chrysler

Lincoln

Packard

 

A Packard 1899-1958-ig körülbelül 1,6 millió autóval gazdagította a világot.

1983_15.jpgAz említett kép,amely a cikk születéséhez is hozzájárult. Tovább nézegetve minden világos lesz. Gyaníthatóan egy manufaktúráról van szó, amely megvette a Packard márkanevet, különben, mi másért foglalkozna egy másik márka autóinak átalakításával. A tető, a "C" és "A"oszlop, az autó oldala, ajtók és a visszapillantó tükör  búrája segít minket az azonosításban. A képen bordó színben egy Cadillac CoupeDeville vagy Fleetwood Coupe látható, a landau tetős kupé egy Cadillac Eldorado vagy Buick Riviera, a kabrió szintén vagy egy Riviera vagy egy Eldorado. Ebből következtethetünk, hogy ez a manufaktúra GM luxusmárkák átalakításával foglalkozik, gyaníthatóan nem olcsón adják tovább a végterméket, figyelembe véve, hogy az átalakítási alap önmagában prémium márka és, hogy manufakturális körülmények között folyik az átalakítás.

Úgyhogy az egész Packard történelmet félredobhatjuk, csak a név és a formaterv a közös nevező. Ugyan 1963-ban Virgil Exner, a Chrysler formatervezője tervezte a Packard név felélesztését, de végül ez nem történt meg.

 C. Budd Bayliff egy hatalmas Packard rajongó volt, aki megvásárolta a jogot és 1978-ban beindította a saját karosszériaépítő manufaktúráját. Az Ohio-i Lima-ban szedánok, kupék és kabriók készültek, GM márkák átdolgozásával, főként Buick és Cadillac típusok átalakításával, a kor összes extrájával felszerelve. A Bayliff jellegzetességét az adta, hogy átdolgozták a karosszériaelemeket, ahogy az alábbi képeken is láthatóak. Az 1932-1942-ig tartó időszak Packardjainak, stílusában készítették autóikat, modern körítéssel, rengeteg logó, díszítés, króm található meg ezeken a járműveken. Mivel a változtatás elég enyhe mértékű volt, így kiterjedt rájuk a GM garanciája. A Packard replikának is nevezett választék 40,000$ körül mozgott.

Szemfüles olvasó erős párhuzamot képes észrevenni a Packard-Bayliff és a Stutz márka között, ugyanis a Stutz (Stutz Motor Car Of America, 1968-1984) is éppen ilyen stílusú cég volt, szintén egy régi nevet élesztettek fel, semmi köze sem volt az eredeti márkához, éppen ugyanebben az irányban mozgott, vagyis neoklasszikus külső: modern belső, modern technika, régies külső. Pontiac-ok (Grand Prix, Bonneville) átépítése volt a fő profil és drágább volt a Packard-Bayliff-nél.

A márkát Virgil Exner élesztette újra, James D. O'Donell befektető segítségével. A külső Virgil Exner munkája, míg a prototípust a Ghia készítette. A Stutz Olaszországba küldte autóit, kezdetben Pontiac Grand Prix típusokat, ahol kézzel átszabták a karosszériát (1972-ig a Modenai Carozzeria Padane-nél, majd 1972-től a Torino melletti Cavallermaggiore-ban a Carozzeria Saturn-nál), drasztikus mértékben, majdnem felismerhetetlenségig, majd vissza Amerikába, ahol a vevőkhöz kerültek. A Blackhawk-ok esetében megtartották a GP futóművet, motort, vagyis a csúcs 455-öt, tuningolva,(+ TH-400, 3 sebességes automata) amely 425 ménesével igen szépen mozgatta a 2,3 tonnás karosszériát. 0-100-ra kb 9 mp alatt gyorsult, végsebessége 210km/h, igaz, 30L-es fogyasztással párosult. Persze használtak Chevy, Ford és Cadillac motorokat is. A fényezés 6 hétig tartott és 18-22 réteget használtak. Kizárólag megrendelésre készült minden egyes darab. Amíg nálunk hónapokat, éveket vártak egy Ladára, Trabantra, Moszkvicsra, addig az USÁ-ban egy Stutz volt az, amire várni kellett, ami pedig nagyon nem egy kategória az orosz autóipar csodáival. A Grand Prix alap nagy előnye, hogy mivel benne hagyták a GM technológiát, így bármelyik GM szervizben javítható volt. Az első Stutz Elvis-hez került, aki 300,000$-t fizetett érte, hogy ne kelljen várnia rá, legalábbis a legenda szerint. Kétségtelen, hogy Amerika legdrágább autója a Stutz volt, ráadásul minöségben és presztízsben egy lapon említhető a Rolls-Royce-al. Nem csoda, hogy a híresek és gazdagok körében igen kedvelt volt, pl.: Dick Martin (1971), Lucille Ball, Sammy Davis Jr. (kettő is volt neki, egyik a feleségéé), Dean Martin (három is volt neki, az egyiket ittasan összetörte), Robert Goulet (1972), Evel Knievel (1974), Wilson Pickett (1974), Luigi Colani (1974), Johnnie Taylor (1975), Johnny Cash (1975), Curd Jürgens (1977), Larry Holmes (1982), Jerry Lewis, Liberace, Willie Nelson, Lou Brock, Isaac Hayes, Muhammad Ali, George Foreman, Tom Jones, Billy Joel, Frank Sinatra, Elvis Presley, Elton John, Paul McCartney, Al Pacino, Wayne Newton, Barry White, and H.B. Halicki, Iráni Shah(12 darab), Fahd, a szaúdi király, Sultan herceg, Szaúd-Arábiából, Goban elnöke(egy kicsi, közép-nyugat afrikai országé) és még nagyon sokan.

A felszereltség olyan dolgokat tartalmazott, mint: 24 karátos arany díszítések, keretek, Juhar, Dió, vagy Vörösfenyő faberakás, angol és olasz feliratok a műszerfalon, névtábla a tulajdonos nevével, gyapjú vagy nyérc  szőnyeg és tetőkárpit, hátul szivargyjtó, TV, bárszekrény, szürkület érzékelő fényszóró, kanyarodási lámpa, automatikus légkondi, elektromos ülések, állítható hasmagasság, önzáró differenciálmű, elektromos napfénytető, tempomat, központi zár, riasztó, kezdetben 8-track, később a hagyományos kazettás AM/FM rádió, kvadrofon hangrendszer. Persze, ha a vevő mást is kívánt, azt is teljesítették.

A következő bekezdésben igyekeztem minél pontosabban összefoglalni az információkat, de mivel sehol, semmi sem biztos, így az adatok is hozzávetőlegesek, kisebb tévedések elöfordulhatnak:

Modelltörténet: 1969-ben készült két Blackhawk prototípus, az egyik O' Donell autója lett, a másik Elvis-é.1970-ben kezdődött meg a Stutz Blackhawk gyártása Pontiac Grand Prix alapokra, 1980-tól Pontiac Bonneville Coupe alapokra, az 1987-es befejezésig. A típusból a '70-es években készültek nem hivatalos kabriók, '71-ben Duplex néven legyártottak egy 4 ajtós Stutz-ot, de csak egy darab készült. 

1979-ben bemutatták az első kabriójukat, ez volt a D'Italia, de csak egy darab készült. Majd megjelentettek egy targatetős változatot, ez volt a Bearcat 1979-ben Grand Prix alapokra, 1980-1986-ig Bonneville, Delta 88 alapokra, majd a 100%-ig kabrió a Bearcat II követte (13 darabbal) 1987-1995-ig Pontiac Firebird alapokra.

1977-ben kezdődött meg a négyajtós gyártása(1980-ig), Bonneville és Delta 88 alapokra, a neve IV Porte volt (50 darab készült összesen), és 1981-től Victoria néven futott az enyhén hosszított változata.

1977-ben mutatkozott be a Diplomatica, Cadillac Deville alapokon, ez egy Fleetwood Seventy-Five stílusú limuzin volt, és a Royale, amely a Diplomatica hosszabb változata volt, vagyis a közepébe beletoldottak 1 vagy 1,5 métert, úgy is nevezik ezt, hogy stretch limuzin.

Készült néhány darab a szaúdi testőrségnek is az 1980-as évek közepe táján Chevrolet Suburban alapokra, Royal Guard/Bear(4 ajtós kabrió SUV), Gazelle/Defender(katonai harci jármű) névvel.. A négy ajtós, kabrió változatból 46 darab készült.

A Stutz kibocsátása a cég történetében az „Automobil Revue Catalog” szerint

1971: 27

1977: 70

1981: 45

1985: 20

1974: 10

1978: 50

1982: 50

1986: 20

1975: ??

1979: 48

1983: 50

1987: 11

1976: 70

1980: 50

1984: 20

1988: 13?

 bh74ks10_1.jpgA Stutz Motor Car Company elsö típusa a Stutz Blackhawk gyártása 1971-1987-ig tartott. Az exkluzivitás itt kezdődik! Az időnkénti ráncfelvarrások leginkább a hátfalat és a "C" oszlopot érintették. 1980-tól Bonneville alapokra készítették. Felesleges is lenne évente alig 40-70 db-os példányszám esetén erösen módosítgatni. Persze az alap, vagyis a Grand Prix időnként változott és ehhez "alkalmazkodott" a Blackhawk. Ez esetben a "C" oszlop szolgáltat segítséget az azonosíthatóságot illetően. Az oldalsó kipufogó csak dísz. Ár: 1971: 22,500$, 2010: 120,000$, 1974: 35,000$, 2010: 153,000$, 1975: 41,500$, 2010: 167,00$, 1976: 47,500$, 2010: 182,00$, 1981: 84,500$, 2010: 203,000$.

A Stutz Blackhawk motorválasztéka, amely gyaníthatóan a többi modell motorválasztéka is egyben:
1.gen(1971) 2.gen(1972) 3.gen(1973) 4.gen(1974-1976) 5.gen(1977-1979) 6.gen(1980-1984) 7.gen(1985-1987)
429 Cobra Jet(Ford) 429 Cobra Jet 429 Cobra Jet 429 Cobra Jet 302 Windsor(Ford) 302 Windsor 302 Windsor
454 Super Sport(Chevy) 454 Super Sport 454 Super Sport 454 Super Sport 350 (Chevy) 350 V8 350 V8
455 Rocket(Olds) 455 Rocket 455 Rocket 455 Rocket 351 Windsor (Ford) 351 Windsor 351 Windsor
455 (Pontiac) 455 (Pontiac) 455 (Pontiac) 455 (Pontiac) 400 (Pontiac)
460 Cleveland(Ford) 460 Cleveland 460 Cleveland 460 Cleveland 403 (Oldsmobile)
472 (Caddillac) 472 472 472 425(Cadillac)
500 (cadillac) 500 500  500  460 Cleveland(Ford)

 

bc84bj01.JPG1984-es Stutz Bearcat. Akkori ára: 115,000$. 1987-1995-ig a Bearcat-ek Pontiac Firebird alapokra készültek és hagyományos értelemben vett kabriók voltak.

ditadrfghliapolo2.JPGStutz D'Italia. Egy darab készült belöle, a többi mind nem hivatalos átépítés. A tetőt kivéve, megegyezik a Blackhawk típussal.

p80diplo.jpgStutz Diplomatica. Egy darab a szaúdi tulajdonban lévö további öt közül. A belsőtér kísértetiesen emlékeztet a korabeli Cadillacekre. Igazi fa, igazi arany.

iv81worms32.jpgStutz IV Porte

vi86zh12.jpgStutz Victoria

dihhrs1.jpg1981 Stutz Diplomatica. Cadillac alapokon. Ami aranyozásnak néz ki, az bizony az is, ami fa, az igazi fa. Minden autó egyedi, minden a vevő elképzelésétől függ. Minden tulaj névtáblát kapott. A TV nem gyári, bár ha a megrendelő kérte, szereltek be TV-t, ugyanide. Összesen 7 darab Diplomatica készült, ebből 6 darab Szaúd-Arábiába ment, ez az egy darab pedig 2009-ben hazánkba került, bár, érdekes módon, még sehol sem tűnt fel.

bear4kk.JPG"Készült néhány darab a szaúdi testőrségnek is, Chevrolet Suburban alapokra, Royal Guard/Bear néven."

gaz12kim.JPGSzintén szaúdi megrendelésre, ez is Stutz átépítés, szintén Suburban alapokra. 

pr80roygab1.jpgStutz Royal. 285,000$-ba került 1984-ben. Ez volt akkoriban a világ legdrágább autója. Összesen kettő készült belőle. A zászló alapján ezt a konkrét autót Gabon elnöke (El Hadj Omar Bongo) kapta. Ez a kis ország diktatórikus rendszerben tengődött, kőolajból és bányaércek kitermeléséből tartva fenn magát, azaz inkább a diktátort, mivel az ország még ma is legalább 70 évvel van elmaradva, vajon milyen körülmények lehettek akkor, a '80-as évek elején? Ugyan minek volt rá szüksége? Mielőtt elkezdtem volna írni ezt a cikket, sohasem hallottam Gabon-ról.

roysakim.JPGEz, a másik Stutz Royal a szaúdi uralkodóhoz került.

Aki esetleg tovább nézegetné a Stutz évjáratait és további képeket róla, annak ezt az oldalt ajánlom figyelmébe, a Stutz regisztrációs oldalát: http://www.madle.org/eregist.htm

Visszatérve a  Packard-hoz:

Bayliff autói esetében szintén magas árról beszélünk, de mindezt jóval olcsóbban oldotta meg, kevésbé dolgozta át az alapot, így a végeredmény is olcsóbb lett. A Packard-Bayliff-ről lejjebb mellékelek egy képsorozatot és legrövidebben, talán ezekkel a képekkel lehetne jellemezni a manufaktúra összes termékét. A külsőhöz hozzányúltak bizonyos mértékben és az utastérhez is, minden más maradt gyári. Teljes luxusfelszereltség, igazi fa, jóval drágább mint bármelyik sorozatgyártású autó, de mégis olcsóbb mint egy Stutz. Gyakorlatlan szem hajlamos összekeverni a kettőt.

01.jpgA cikk megírásának ötletét ez a kép ihlette. 1983 Packard-Bayliff Buick Riviera, 15 darab készült belöle.

1941_Packard_120_coupe.JPGAz eredeti hűtőmaszk egy '41-es modellen.

1941_Packard_180_LeBaron_7_Pagganger_Sedan-feb20aBut.jpg...egy másik '41-es. Egyébként Sztálin kedvenc autómárkája a Packard volt.

P1080360.JPGSzép, vagy nem szép, azt mindenki döntse el saját maga. Különleges! Ez nem fog szembejönni. Annyi biztos, hogy könnyedén felismerhető az eredeti autó, a GM Buick divíziójának Riviera(1963-1999) típusa. Mégis egyedit alkottak belőle. Az autó orrán a '30-as évek Packardjainak stílusa jelenik meg, legjellegzetesebb részlet az összetéveszthetetlen Packard hűtőrács. A karosszéria elemek kialakításánál nem használtak műanyagot.  A motorról nem töltöttem fel képet, mert az 100%-ig gyári, mint említettem csak a külcsínhez nyúltak hozzá. A konkrét példány az Oldsmobile 307-es 140 lovas motorjával van ellátva, alig 60,000 mérföld van benne és 2011-ben 20,000 dollárért kelt el.

$T2eC16JHJGMFFoqTsus5BR8W2r5W-w~~_4.JPGA kiindulási alap: 1979-1985 Buick Riviera.

06.jpgOldalról is új dizájnt kapott, az '50-es évek stílusában. Az első és hátsó sárvédőkön a jellegzetes "Packard" felirat a Packard betűtípusával és a "C" oszlopon a Packard embléma. Landau, vagyis félbőrtetős változat.

10.jpgÚj hátfalat kapott, a hátsó lökhárító és a lámpa is a '30-as évek, külön álló lámpáira emlékeztet.

17.jpgBelül minden extra megtalálható, amit csak el lehetett képzelni 1983-ban. Ha a motort nem nézzük, akkor itt történt a legkevesebb átalakítás. A kormány teljesen új, sok helyen visszaköszön a "Packard" felirat és embléma. A faberakás az, aminek látszik, igazi, kézzel polírozott diófa. A "Wunderbaum" nem szériafelszereltség!

1714-29.jpgHa a kormány és a feliratok nem lennének, azt hinnénk ez egy Buick Riviera.

1714-36.jpgFaberakások és luxus mindenütt, arra, amire eredetileg is szánták az autót. Luxusra!

P1080364.JPGA Packard család címere, a vinyl-be mélyesztve.

$(KGrHqFHJDkFG)CJ0HbPBR5,IHiNog~~60_57.JPGKorabeli hirdetés

$(KGrHqZ,!qgFHz4bemGJBSFSBghomg~~60_57.JPGCadillac Deville alapokon.

4167691557_ec390ee8c9_z.jpgSajtófotó. 

4171568131_0065d68b56_z.jpgMégsem lett annyira jó befektetés, ahogy a reklám ígéri.

Ez csúnya, de az nagyon:
7931323-700-0.jpgFelső a kiindulási alap, amely egy modern, letisztult, barátságos forma, alatta pedig ami lett belőle. Fogalmam sincs, hogy gondolták ezt, tetszett ez valakinek? Volt ebből még egy változat, de ezek után, már nem teszem be. (Igaz, hogy a legfelső kép egy '93-as modellt ábrázol,az alsó pedig egy '92-es átépítés, de a lényegen nem változtat, egyedül a hűtőrács a különbség a '92-es és '93-as gyári modell között)

Az alapötlet kiváló, hogy élesszünk fel egy régi, nagy múltú, jól hangzó márkanevet, azonban a megvalósítás  inkább az eredeti Packard karikatúrája lett. Végül 1992-ben C. Bud Bayliff eladta a jogokat egy kanadai milliomosnak, Roy Gullickson-nak 50,000$-ért. 

Forrás: madle.org, standard catalog of ford, lincoln, independents, origo.hu, conceptcarz.com, boldride.com

Szerző: Hood  2013.09.23. 01:38 Szólj hozzá!

Címkék: Lincoln Chrysler Cadillac Buick Packard Stutz Feltámadt a Packard?

A bejegyzés trackback címe:

https://hosszumotorhazteto.blog.hu/api/trackback/id/tr465521618

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása