Milliomos Rekorderek

Mi a közös a W115-ös Mercedesben és a P1800-as Volvo-ban?Első ránézésre semmi! És Másodikra sem!

MERCEDESBENZE-Klasse---2050_12.jpg

Volvo-P1800-2.jpg

Íme a világ legmegbízhatóbb autói, legalábbis a számadatok szerint.

Ékes bizonyítékai annak, hogy nem a  "belerakott" kilométerek, hanem a gondoskodás teszi az autót. És bizonyítéka annak, hogy volt idő, amikor még nem az "eldobható borotva" elvén gyártották az autókat és ez pontosan így volt helyes. Nem volt agyonelektronikázva, számítógépesítve, "agyonturbósítva" a motor mint ma, így nem volt minek elromolnia és nem volt minek túlfeszítenie a motort. Közhelyesen megjegyezhetjük: "még volt bennük anyag".

A két autó együtt véve magáénak tudhat 9 427 000 km-t. Ez a Föld-Hold távolság 25 és félszerese. Az egyenlítő 40 075 km-éhez már nem is viszonyítok, az már csak csepp a tengerben. 

5040929.001.Mini10L.jpg

A korábbi csúcstartó és tulajdonosa.

A történet 1976-ban kezdődik, amikor egy ismeretlen személy vásárolt egy vadonatúj W115-ös Mercedes 240D-t. Az autó ekkori életéről keveset tudni, de annyi bizonyos, hogy 1981-ig 220,000 km került az autóba. Ekkor vásárolta meg a képen látható, görög úr, Gregorios Sachinidis. Az autót hazavitte Thessalonica(Szaloniki)-ba, ahol 2004 Júliusáig teljesített 24 órás szolgálatot taxiként. Ez idő alatt, az itthon csak "állólámpás" néven ismert típusba 4 millió 600 ezer km-t vezettek. Ezzel ő lett az addig legtöbbet futott autó. Az autóban a szokásos, kopó alkatrészek cseréjén kívül, minden gyári, beleértve a motort és a hajtásláncot is.

Az autó a balkáni háborúból is kivette a részét a kilencvenes évek elején, mikor több mint 700-szor teljesítette a Belgrád-Szaloniki távot, gyógyszerrel megrakva.

Az 1968-1976-ig tartó időszak alatt 1,919,056 darab W114/W115 talált gazdára. 1,852,008 darab szedán, vagyis "saloon" és 67,048 darab kupé készült. A W114 és W115 közötti különbség, hogy a W115-be négyhengeres motorokat szereltek, míg a W114-be hathengeres motorokat szereltek. A W114-es típusok a nagyobb motor miatt érthetően jobban felszereltek. Motorválaszték: W115: 200, 200D, 220, 220D, 230,4, 240D, 300D, W114: 230, 230,6, 250, 280. A W114 jól ismert "munkás" a taxisok között. Összeszerelő üzemek: Stuttgart, (West Germany), Bremen, (West Germany), Sindelfingen, (West Germany), East London, (South Africa), Barcelona, (Venezuela), Buenos Aires, (Argentina). A formaterv Paul Bracq munkája. A terv a "háromdobozos" elv alapján született. Méretek: tengelytáv: 2,700mm, hosszúság: 4,680mm, szélesség: 1,772mm, magasság: 1,441mm, súly: 1,365kg. 

Sachnidis úr levelet küldött Jürgen Hubbert-nek, aki tagja az akkor, még DaimlerChrysler néven futó vállalat igazgatótanácsának, megköszönve a kiváló szolgáltatást, amelyet a Mercedes biztosított neki az évek során. A levél után meglátogatták a Mercedes-Benz múzeum szakértői, amely után úgy döntött, a múzeumnak ajándékozza hűséges "munkatársát". Nos, nem mindenki mondhatja el magáról, hogy autója egy múzeumban áll.

A DaimlerChrysler cserébe egy új, 2004-es C 200 CDI-t adott ajándékba.

Szárnyal egy legenda is, mely szerint a rekordot egy W123-as tartja, ezt azonban meg kell cáfolnom. Minden bizonnyal az a típus is tudna teljesíteni ekkora távot, hisz számtalanszor bizonyított, de eddig ilyenről nem tudni. Ami a fent említett történetben ironikus, hogy ez a W115-ös 240D motorral tartja a rekordot, míg utódjából a W123-ból legtöbben a 240D-t választották, egészen pontosan 448 986-an a teljes 2,696,915-ös darabszámból, pedig amikor a W123 gyártásban volt, még senki sem tudott a görög taxiról, amely ekkor még csak rekorder sem volt. A két autóban használt 240D pedig majdnem teljesen ugyanaz, ez lehet az alapja a legendának is. Egyébként a W123 is rekorder, ugyanis ez a Mercedes-Benz, legnagyobb darabszámban eladott típusa.

Minden rekord arra való, hogy megdöntsék, így ez a 4,600,000 is megdöntésre került. 2013. szeptember 17-én, alaszkai idő szerint délután 4 órakor, az amerikai Irv Gordon, 1966-os Volvo P1800-as típusával elérte a 3 millió mérföldet amely 4,800,000 km-nek felel meg. (Ha nagyon pontosak akarunk lenni, akkor a rekord a Seward autópályán, a "Turnagain Arm" mentén, Dél-Anchorage-ban, Alaszkában.)

49605_2_1-700x466.jpgAz új rekorder

 Az eseménnyel kapcsolatban Irv Gordon úgy nyilatkozott, hogy a következő lépése nem fog sokban változni, továbbra is vezetni fogja a Volvo-t, kiállításokra jár vele és folytatja autós túráit. Hogy eléri-e valaha a 4 millió mérföldet, azt még nem tudja, bár az autóban sokkal biztosabb mint magában. Szentimentális érzések kerítették hatalmukba alaszkai útján, miközben a lélegzetelállító, alaszkai tájon autózott, amikor ráébredt, hogy rekordját talán sohasem döntik meg.

Eredetileg ugyan nem ez volt a célja, csupán egy megbízható autót keresett, amivel ingázni tud a Long Island-i otthona és a 200 km-re lévő iskola között, ahol tanított. Eredetileg ugyan GM párti volt, de amikor két Corvair miatt rossz tapasztalatokat szerzett, inkább átpártolt. Egyik barátja erősen preferálta a külföldi autókat és mutatott neki egy hirdetést, amiben egy kabrió P1800-as szerepelt. Jó alternatívának tűnt, de mivel kabriót a Volvo sohasem gyártott és az is egy átalakított verzió volt, így egy hagyományos kupé mellett döntött. Imádta a formáját, a kezelhetőségét és habár egy évi fizetése árán is, de $4,150-ért megszerezte.

A Volvo sportkupéja bőrbelsővel és elektromosan kapcsolható gyorsítóáttétellel kényeztette a sofőrt. Az 1778 cm3-es 115 lóerös motor(5,800RPM) eredetileg teherautókba szerelt V8-as motorként kezdte. Ezt vágták félbe a Volvo mérnökei, hogy négyhengeres motort faragjanak belőle. A teherautómúltnak köszönhetően, 5 helyen csapágyazott a motor, részben ez is hozzájárul a nagy élettartamhoz. Egyébként az autót 1961-1973-ig gyártották. Ez idő alatt 39,407 kupé és 8,077 "sportkombi" készült. 1962-ig a Jensen Motorsnál készült, Angliában, de mivel a hatvanas években az Angol autóipar komoly minőségi hiányosságokkal küzdött, így '63-tól a Svédországi Gothenburg és Torslanda városában készült. Készült még 1,986 cm3-as motorral is, négysebességes kézi és négysebességes gyorsítóáttételes és háromsebességes automatával is. A karosszériát egy fiatal gyakornok tervezte, név szerint, Pelle Peterson, aki a Volvo pályázatra adta be terveit. Méretek: tengelytáv: 2,450mm, hosszúság: 4,350-4,400mm, szélesség: 1,700mm, magasság: 1,280-1,285mm, súly: 1,130-1,175kg. Végsebesség: 175-190 km/h.

Irv Gordon annyira szerette vezetni, hogy alig egy hét után már 2400 km volt az autóban. Az első és a második 250,000 km-nél is írt a Volvo-nak, hogy mennyire elégedett az autójukkal és örül, hogy sosem kellett szerelni, de mindkétszer csak ennyit kapott válaszul: "Örülünk, hogy boldog a termékünkkel, ne felejtse el becsatolni magát, további szép napot!". A leveleket elrakta és miután elérte az egymilliót, visszaküldte a leveleket a Volvo-nak. "Sosem gondoltam világrekordokra, csupán örültem, hogy elvisz az autó munkába és haza, minden egyéb probléma nélkül."

Amikor 1987-ben túllépte az egymillió mérföldes(1,609,344 km) álomhatárt, a Volvo ünnepséget tartott a tiszteletére a New York-i Zöld étterem kocsmájában. Tizenegy évvel később bekerült a Guinnes rekordok könyvébe, mint "első tulajdonossal, nem hivatali használatban lévő, legtöbb jegyzett mérfölddel rendelkező autó". Ekkor  2,719,791 km-t mutatott az óra. 2002 Márciusában átlépte 3,218,688 km-t, amikor 75-ödik születésnapját tartotta az Észak-Amerikai Volvo, amelyen Irv is megjelent autójával. Ugyan ragaszkodik P1800-asához, de mégis, 1987-ben egy 780 Bertone Coupe-t, 2002-ben pedig egy C70 Coupe-t kapott a gyártótól, előbbit eladta egy barátjának, utóbbi még ma is az övé, nagyjából 161,000 km-rel.

Nyugdíjazása után teljes munkaidős autós és a Volvo jószolgálati nagykövete lett. Járt már 48 államban, de még Kanadában és Mexikóban is. Karambol csak kétszer érte a 45 év alatt, az egyik egy Oldsmobile zaklatott sofőrje a piros lámpánál, a másik pedig egy iskolabusz sofőrje volt, aki nem látta az alacsony kupét.

Végül pedig a történet elejéhez kanyarodunk, amikor 4,800,000 km büszke tulajdonosává tette autóját és saját magát.

Íme néhány adat, hogy 4,800,000 km alatt mit fogyasztott az autó:

107.400 gallon = 406.553 liter benzin
3,316 liter = 3,138 liter motorolaj
829 olajszűrő
464 gyújtógyertya
156 gumi 
116 tárcsa és elosztófedél
29 db fékbetét
29 ékszíj
4 db lengéscsillapító
3 szivattyú
3 generátor
2 indítómotor

Hogyan tudunk egy autóból több millió km-t kihozni? (Mit ajánl Irv!)

-Kövesd a gyár karbantartási utasítását! Irv például nem használ szintetikus olajat, hanem csakis olyat amit 1966-ban már létezett. "Úgy gondolom, hogy ugyanaz írta a karbantartási kézikönyvet, aki a szervizelési kézikönyvet. Az ő javaslataik a helyénvalóbbak, hiszen ők jobban tudják, hogyan növelhető az alkatrész élettartama. Úgy gondolom, ők többet tudnak erről mint én. És eddig igazuk is volt!"

-Használj gyári alkatrészeket, ahol csak lehetséges! A Volvo Fichtel & Sachs kuplungot és Bosch gyertyákat használt. "Az eredeti autó, mielőtt bármit lecseréltem volna, hosszú időre lett tervezve és az mind Volvo alkatrész volt, tehát miért is akarnék bármit lecserélni valami másra, ami nem annyira tartós?"

-Ne módosíts az autón! "Egyes emberek,akiknek 1800-asuk van azt hiszik, hogy az egy Ferrari. Nem engedhetnek meg maguknak egy Ferrari-t, úgyhogy vesznek egy 1800-ast, elkezdik fúrni-faragni az autót, beleszerelnek mindenféle sz*rt és kényelmetlenné teszik a vezetését. Dehát, oh, ez gyors! Ez sosem volt egy gyors autó, felesleges azzá tenni. Ha gyors autót akarsz, vegyél gyors autót!"

-Vezess kíméletesen! Amikor a fogaskerék tömítése szivárgott és 2-3 alkalommal cserélni kellett, Irv rájött, hogy talán túl durva volt a váltás. "Azóta óvatosabban váltok és nem is kellett cserélni!"

-Figyelj az autó állapotára! "A legjobb amit tehetek, hogy mindig meggyőződöm az autó állapotáról, mielőtt elmegyek otthonról. Gyakran átnézem az autót, milyen állapotban vannak a szimmeringek, szíjak, folyadékok. Mindig tudom hány mérföld van az autóban és, hogy mikor szükséges egy új szett felszerelése!"

-Ne vigyél ételt az autóba! A kiömlött étel nemcsak nyomot hagy, de vonzza a bogarakat, rágcsálókat. Amikor Irv éhes, lehúzódik.

-Ne hagyd senkinek, hogy az autód vezesse! Még csak meg se kérdezd. Irv mindenkinek nemet mond. "Senki sem ismeri nálam jobban az autót!"

(Habár a fent leírtak közül néhány magától értetődő, mégis vannak akik nem tartják be. Emlékezzünk csak vissza, a pár éve még létező, de azóta már a forgalomból kihullott W123-akra, amelyek 500,000-800,000 km-nél már a végüket járták, pedig a világ egyik legtartósabb autója. Gond nélkül elmentek volna többmilliót is.)

318911-1000-0.jpgV-O-L-V-O

Mert mire való egy autó, ha nem arra, hogy megadják neki a gondoskodást és vezessék?!

Forrás:http://www.worldcarfans.com , http://www.hemmings.com/hsx/stories/2011/11/01/hmn_feature1.html 

Szerző: Hood  2014.02.11. 00:03 Szólj hozzá!

Címkék: Volvo Mercedes Milliomos Rekorderek

A bejegyzés trackback címe:

https://hosszumotorhazteto.blog.hu/api/trackback/id/tr925530622

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása